Brev

Jeg havde den blandede fornøjelse at overvære kommunalbestyrelsesmødet i onsdags d. 12. oktober.

Når jeg sidder og lytter med, så er jeg både borger i Tersløse, men jeg er bestemt også borger i Sorø kommune.

Under det første punkt på dagsordenen (Enhedslistens forslag om et bygge- og anlægsstop på Frederiksberg) går der en livlig debat om, hvor vigtigt det er, at infrastrukturerne skal følge med, hvis Frederiksberg skal udbygges yderligere.

Infrastrukturer er mange ting, men bl.a. også trafikale forhold. Jeg fornemmer under debatten, at der er enighed om, at det er vigtigt, at infrastrukturerne følger med ved byudvikling.  Ja, jeg hører sågar flere sige, at det er vigtigt både for at gøre området attraktivt for tilflyttere, men at det bestemt også er vigtigt for at passe godt på de borgere, der allerede bor der.

Der henvises endda til Verdensmål nr. 3, som handler om trivsel og tryghed.

Nu er det så, at jeg får bekræftet, at Sorø kommune er delt op i et A og et B hold, og at jeg føler mig fuldstændig ekskluderet, som borger i den nordlige del af kommunen.

Vi har i Tersløse, og til dels Dianalund, skreget på medfølgende infrastrukturer ved byudvikling, og vi kæmper dagligt for bare at kunne holde ud at være i vores by. Så trivsel og tryghed er åbenbart noget, der er forbeholdt borgere med postnummer 4180.

Men jeg skulle høre værre ting end dette.

Årets budgetaftale skal andenbehandles, og det skorter ikke på skulderklap og ros i høje toner. Alle er begejstrede. Med hjælp af pengene fra den nu skrottede omfartsvej er det lykkedes at indgå en budgetaftale, hvor alle partier har stemt for. Det er godt nok en aftale, som ingen rigtig tror på holder længere end frem til næste års forhandlinger… men pyt, I er alle venner lige nu.

Formændene får hvert parti holder deres lille ”budgettale”, og da turen kommer til dig, Susanne Borggård, er jeg ved at falde ned af stolen.

Du siger bl.a., at du jo nok ikke har så meget indflydelse, når du er alene om at repræsentere dit parti.

Hvordan kan du overhovedet få de ord over dine læber?

Du har lige været den politiker, der har væltet en hel by omkuld.  Du har, ALENE, taget beslutningen om, at Tersløse nu er tilbage til status quo, når det gælder en omfartsvej.

Ord der bliver sagt i en byrådssal, tager jeg for gode varer, så du er åbenbart ikke dit ansvar bevidst.  Det er skammeligt.

Så kommer debatten om helleanlæg i Tersløse, og til dig, Annette Van der Star, – det er fuldstændig korrekt, at det var en uhørt tåbelig proces, der var omkring etableringen af bumpene i Tersløse, men når det er sagt, så er der noget, du har misforstået.

Bumpene er ikke for høje nu. De var først lavet forkert, dernæst for lave, så de var uvirksomme, men er nu udført korrekt, så de er lovlige, men har størst mulig effekt.

Men hvad jeg virkelig hæfter mig ved er, at du fortæller om, hvor irriteret du er hver dag, når du kører gennem byen.  Jeg troede, at rød blok valgte kun at ville give os saneringer i stedet for en omfartsvej, for når saneringerne kom, så ville bilisterne køre over Stenlille.

Du er vist det bedste eksempel på, at jeres strategi er mislykket.

Under debatten nåede taletiden også til Susanne Borggård. Du gav udtryk for, at helleanlæg kun er et ”hold kæft bolsje” til Tersløse. Korrekt antaget.

Du fortsætter med at sige, at der aldrig skulle have været lavet saneringer.  Der er skiltet med 40 km gennem byen, og man må derfor antage, at bilisterne overholder fartgrænsen. Dem der ikke gør det, finder hurtigt ud af at ændre adfærd, når politiet står og giver bøder, for det er dyrt at køre for hurtigt.

Susanne… her står ikke noget politi og giver bøder. Det har de simpelthen ikke tid til.  Lastbilerne drøner igennem den nordlige del af Tersløse, selvom gennemkørsel er blevet forbudt.  Vores lokale politibetjente har bekræftet, at Tersløse er det rene ”Wild West”, hvor folk kører fuldstændig uansvarligt.

Men hvad værre er. Da du skal beskrive, hvor fint det går i Tersløse, roder du dig ud i den mest modbydelige, hånende og dumsmarte historie om, hvordan du sagtens kan køre gennem Tersløse i din hestevogn, måske endda med 40 km/t, hvis bare du pisker din hest.

Jeg ved simpelthen ikke, hvad du bilder dig ind. Hvordan tror du, at det føles at sidde i salen som Tersløseborger, og lige have fået taget en omfartsvej fra sig, hvorefter man skal gøres til grin. Det er pinligt, at du får så mange kommunalbestyrelsesmedlemmer til at grine med, så borgmesteren må kalde til ro med klokken.  Du burde faktisk skamme dig.

Nu er så omfartsvejen væk, vores trafikale og støjmæssige problemer bliver ikke løst, selvom vi måske engang til næste år får bump og helleanlæg, men hvad værre er, man sætter udviklingen i hele Dianalundområdet i bakgear.

Med venlig hilsen en rystet borger

Lil Svanhof.

Tags: